Saturday, January 22, 2011

AJARKAN AKU ERTI IKHLAS......

Sungguh terharu bila aku baca novel hafalan solat Delisa karya my favourite novelis Tere-Liye.....Entahlah kekadang aku terfikir ibadah yang aku lakukan itu semata-mata untuk Allah atau ade sebab lain.....Terutama skali bile dah kuar smap ni.........nak qiam pun susah....puase sunat isnin khamis pun jarang aku buat.Bace quran pun xde la banyak sangat.......x istiqamah pegi masjid,slalu maghrib isyak je  pegi,subuh,zuhur,asar aku rse malas pulak nak gi masjid...ntahlah.Bila aku fikir balik kan patutla budak2x kat luar tu susah nak amalkan islam sepenuhnya..sebab suasana islam itu jarang kite lihat dalam masyarakat kite...Solatla paling aku cuak....Bile rse rajin aku buatla solat sunat tambahan klu malas aku ikut je nafsu aku ini.....wlaupun aku solat tapi malangnya aku masih lakukan dosa gak ,buat maksiat gak...sedangkan kite mmng dah tahu solat itu mencegah perbuatan keji dan mungkar....Aku sebenarnye takut klula usia aku ini tinggal hanya sedetik saja,cukupkah amalanku,ikhlaskah aku beribadah atau nak tunjuk alim je.........Ntahla aku pun kekadang keliru......Tapi aku masih mencari mutiara keikhlasan itu agar ianya bersinar menerangi hatiku yang semakin kotor ni....
  
    Aku sebenarnya rindu suasana macam dulu,klu salah ditegurkan,klu susah dihulurkan bantuan,klu sedih adela orang nak pujuk,klu nak gelak ade tukang pak lawak.....Memang indah namun waktu x mampu berulang...semalam adelah kenangan,hari ini adalah peluang,esok hanya dalam perancangan.....Tapi apepun aku akan cuba buat yang terbaik untuk jadi insan terbaik......Langkah pertama ialah ajarkan aku erti ikhlas..........

1 comments:

Ibnbakr said...

meh sini ana ajarkan..
haha,gurau jek..
ana rasa dalam silibus PQS ari tue ada pasal bab ikhlas..tue la,org blaja anta merayau dgn yus..haha..ana rindu jgak smap sebenarnya,tp nak wat camne,semua dah berlalu..
p/s:moga mutiara keikhlasan itu dapat dimiliki..InsyaAllah

Post a Comment