Saturday, May 7, 2011

Nanti...Satu Bencana.

BARANG SIAPA YANG MENANAM BENIH ‘NANTI’ AKAN TUMBUH SEBUAH TANAMAN YANG BERNAMA ‘MUDAH-MUDAHAN’ YANG MEMILIKI BUAH NAMANYA ‘SEANDAINYA’,YANG RASANYA ADALAH ‘KEGAGALAN DAN PENYESALAN”
    Hari ini tidak dapat disangkal lagi merupakan zaman paling mencabar buat golongan al-syabab.Jika dahulu hanya radio jadi peneman.tetapi kini skrin tv pula mencabar iman.Bukan hanya itu,internet kini sudah menjengah pintu dunia dan membuka satu lembaran baru buat generasi muda.Dunia pada hari ini  seolah-olah terletak pada jari kita sendiri sama ada untuk kearah kebaikan mahupun keburukan.Dengan lambakan filem dan laman porno,majalah-majalah sosial,rancangan hiburan di pasaran ,membuatkan golongan al-syabab ini sering terlalai dan leka dengan suasana hedonisme yang tercemar.Sungguh hebat dugaan yang diterima namun berkat kesabaran dan ketekunan,berbekalkan kekuatan akidah dan iman ,Insya-Allah generasi ini mampu diselamatkan.
      Hari ini jari bergerak ,otak berfikir ,memilih topik terbaik untuk dikongsi buat pedoman dan pengajaran.Mauduknya ringkas tapi awas jangan diabaikan kerna ia bisa menjadi racun kepda diri anda sendiri.Saya sering mendengar alasan-alasan retorik yang sering direka oleh masyarakat kita.Apabila bertanya bilakah mahu solat???mereka menjawab nantilah …panjang lagi waktu….sedangkan nyawa kita tidak  tentu bila masanya akan melayang pergi..Kenapa tak puasa ??..dengan slumber mereka berkata nantilah bila sampai masa, puasalah sedangkan persoalan mula timbul adakah masih ada lagi masa untuk kita berpuasa??? Kenapa tidak pergi haji???..dengan alas an  remeh mereka membalas..tak cukup duit lagi la bang,nantilah!!!..sedangkan kita lihat hidupnya penuh dengan kemewahan…Alangkah malangnya bagi golongan yang sering menggunakan istilah nanti ini..
    Disebutkan oleh Ibnu Mubarak dalam kitab Az-Zuhd bahawa ada sebahagian ulama’ tabi’in yang mengungkapkan,”Ketika sakaratul maut datang,kata-kata ‘nanti’ pasti akan membuat kalian menyesal.”
    Situasi  ini memang biasa berlaku dikalangan diri kita sendiri termasuklah diri saya,apabila kerja rumah diberikan oleh cikgu ,kita akan mengungkapkan perkataan’nanti’,apabila kita disuruh mengemas bilik atau rumah oleh ibu kita,kita akan juga menggunakan helah’nanti’..apabila kita disuruh oleh ayah kita untuk pergi ke kedai, kita akan berpura-pura sibuk dan berkata ‘nanti kejap’..Berapa banyak alasan  yang mahu diberikan..Jangan kita menjadi golongan yang suka bertangguh !!!!Jangan kita menjadi pencuri masa…masa itu sesungguhnya laksana pedang yang bisa memotong kita andai kita lambat atau leka untuk memotongnya….
   Ayuh semua..kita buang istilah nanti dalam hidup kita…Guna masa yang ada sebaiknya…dan ingatlah pesanan agung daripada pemimpin terulung sepanjang zaman iaitu Nabi Muhammad s.a.w..:
“ADA DUA NIKMAT YANG KEBANYAKAN ORANG TERTIPU KERANANYA IAITU KESIHATAN YANG BAIK DAN MASA LAPANG.”
Oleh itu berhati-hatilah dengan dua benda ini dan manfaatkan setiap hembusan nafas yang diberikan oleh tuhan kepada kita….kerna dunia ini sementara..
Menurut sebuah hadis lagi yang diriwayatkan oleh Imam At-Tirmidzi:
“PADA HARI KIAMAT ,KEDUA KAKI SEORANG HAMBA TIDAK AKAN BERGESER,SEBELUM IA DITANYA:TENTANG UMUR,UNTUK APA DIHABISKAN ;TENTANG ILMU,UNTUK APA IA GUNAKAN;TENTANG HARTA,DARI MANA IA PEROLEH DAN UNTUK APA IA BELANJAKAN;DAN TENTANG BADANNYA,UNTUK APA IA GUNAKAN.”
Awas wahai manusia!!!!adakah anda sudah melaksanakan segala perintahnya??? Atau meninggalkan segala larangannya??? Jika belum lakukanlah sekarang..jangan gunakan istilah nanti takut-takut anda tidak sempat untuk melakukannya.Jika nyawa sudah dihujung halkum amat malang bagi anda untuk melafazkan kata-kata taubat pada tuhan…

1 comments:

aishah_ai said...

Jika kita diberi peluang atau jalan untuk berada dalam satu tanzim haraki lalu kita tidak mengatakan 'nanti' pun, malah beralasan lantaran tidak seronok tanpa mengkajinya secara mendalam atau mencubanya sedaya upaya. Adakah ini dikira "nanti???? perlu ke?". Persoalan ini ditinggalkan untuk difikirkan bersama.(persoalan yg lebih sedikit besar untuk mereka yg ingin fikir besar sedikit)

Post a Comment