Sunday, September 11, 2011

Perjalanan Sang Musafir.....


     


         Alhamdulillah tanggal 8 September 2011 kaki kerdil ini berjaya juga membawa hati besarnya mengembara di bumi anbiya’, bumi Urdun. Dalam pelayaran panjang ini cuba ku kukuhkan bahtera iltizam dan obor semangat agar terus menyala sepanjang keberadaan dalam bergelar sang musafir. Jalannya bukanlah singkat namun perlu meredah denai-denai berliku, onak-onak duri serta merenangi ombak Tsunami yang sudah semestinya menuntut kesabaran dan kecekalan.


       
      Sepanjang kaki ini cuba menapak dari bumi Malaysia lagi ku cuba menahan sebak di dada, cuba ku sorokkan air mata demi berjuang di jalanmu. Si hamba yang kerdil ini sudah tentu rindukan keluarganya.Bantula dia tega dengan pendiriannya.Sudah tentu ridukan sahabat sefikrah . Bimbinglah dia bernaung di bawah maghfirah.Langakah ku atur satu demi satu dalam meniti titian ilmu yang menuntut segala kudrat dan keringat terutama di negara asing. Lautan duka dan duka  terpaksa ku tempuh tanpa keluarga berada di sisi, Cuma rakan se’Irbid’ menemani. Mereka ibarat keluarga besar di sini. Mentor-mentorku sangat baik-baik memberi tanpa diminta mahupun terpaksa ,dengan hati yang rela mereka membantu adik-adik baru  mereka selesa dalam semua keadaan.Sama ada dari sudut kewangan,penempatan mahupun  makanan…..Perut ku rasanya sudah puas menikmati makanan free….Berbanyak-banyak terima kasih diucapkan kepada mereka….munkin suatu hari nanti aku akan berada di tempat mereka…dan ingin ku taburkan jasa dan bakti kepada adik-adik aku pula….Biar mereka belajar erti ukhwah sebenar dalam konteks saudara seislam yang saling bantu-membantu, perlu memerlukan……
        
       Hari-hari awalku di sini banyak yang aku perolehi dan pelajari…….Aku mula berjinak-jinak melembutkan lidah melayu ini bertutur dalam bahasa arab, lafaz salam salah satu caranya. Kemudian, ku belajar erti berdikari…..semuanya perlu diuruskan …..dari urusan kewangan hinggalah bahagian penempatan. Dalam situasi ini aku mengerti satu perkara yang jarang aku mampu aku lakukan jika masih di bawah jagaan ibu bapa iatu konsep ‘perlu’ dan ‘hendak’. Dengan sumber kewangan yang terhad barulah kita cuba memahami erti syukur…….Aku sekarang hanya berada di sebuah bilik kosong bertemankan sebuah tilam buat lelapkan mata…..Benar-benar seperti pelarian di negara orang……Disebabkan duit MARA masih belum ku peroleh aku akan terus begini buat sementara  dan cuba mendalami dan menyelami erti syukur itu……Alhamdulillah masih ada tempat berteduh ……
“Kegagalan di tengah perjalanan bermula daripada kesilapan di tititik permulaan”.
  
     Begitulah bunyinya pepatah keramat yang cuba ku semat .Maka jadinya aku perlu segera tabdil niatku kearah mardhotillah dalam mengecap makrifah, dan tunaikan segala impian dan azam sepanjang menjalani kehidupan di sini. Harapnya aku tidah tersasar dari haluan nawaitu hati. Ya Allah bantulah hambamu yang dina  ini tsabit dengan tekadnya dan andai dia tersasar maka bimbinglah ia kembali…supaya dia mampu menjungjung amanahnya sebagai hambamu serta khalifah di muka bumi mu ini…………Niat diri ini agar bergerak kearah dimensi yang lebih baik….Semoga segala urusan dipermudahkan….

       Akhir kata , kepada semua ahli keluargaku,sahabat-sahabat yang mengenali diriku…doakan aku selamat di bawah perlindungannya….Ajal maut di tangan tuhan maka kita tidak boleh melawan takdirnya….Moga-moga aku dipanjangkan umur dan sentiasa dimurahkan rezeki (harta,ilmu,akhlak).Harapnya keberadaanku di sini janganlah seperti pepatah melayu menghabiskan boreh kerajaan sahaja. Tekad ku tanam ,Usaha ku semai…moga-moga  hasilnya baik jua dan mampu meberi manfaat kepada orang lain. Kita merancang, Allah jua merancang dan Allah adalah sebaik-baik perancang. Jangan salahkan takdir…cuba tingkatkan zikir….agar kita menjadi ahli fikir…yang bertakwa di jalannya. Kenangku dalam doamu……
    

0 comments:

Post a Comment