Wednesday, April 20, 2011

SUKARNYA SAAT BERPISAH...


“JIKA SANGGUP DATANG MESTI SANGGUP PULANG ,BERTEMU TIDAK JEMU,BERPISAH TIDAK GELISAH, JIKA SEMUANYA KERANA ALLAH”
          Wahai kawan,wahai sahabat,wahai teman..sesungguhnya saat perpisahan itu pasti tiba jua.Sememangnya,kita datang  tidak diminta,kita pulang tidak diduga.Bila sanggup hidup,mesti sanggup mati.Bila sanggup datang mesti sanggup pulang.Kita hanya menghabisi bilah-bilah hari yang telah ditentukan.Tujuan kita kesini untuk diuji…tiba masanya pasti kembali!!!!!
         Mengapa kita terlalu enggan untuk berpisah???? Nikmat sangatkah dunia ini???Padahal senang dan susah silih berganti,suka dan duka datang dan pergi.Kata mereka yang arif tentang kehidupan.......
“Manusia lahir bersama tangisan,dicelahi kehidupannya oleh tangisan dan akan dihantar ke pusara oleh tangisan.”
         Pernahkah ada kesenangan yang abadi dan hakiki??? Tidak ada bukan.Justeru,marilah kita hidup berpada-pada.Hiduplah sebagai musafir lalu. Yang singgah bagaikan dagang di rantau orang.Hatinya tetap merindui kampung halamannya.Hiduplah bagai orang yang sedang menyeberangi jambatan.Tidak sudi berlama-lama kerana di situ hanya sementara.Kakinya melangkah kencang justeru jiwanya  sudah  berada  diseberang.
          Tidak ada kesenangan yang tidak diiringi kesukaran dan tidak ada kesukaran yang tidak diiringi  kesenangan . Selepas tertawa, sudah tentu akan menyusul air mata .Selepas nestapa,pasti sinar harapan menjelma.Allah memberi kita terang untuk bersyukur dan Allah berikan kita kegelapan untuk kita  bersabar.
            Ayuh!!ukirlah seribu taubat walaupun telah berkali-kali ia dimungkiri.Allah tidak akan jemu dengan taubat hambanya selagi kita tidak berputus harap padanya.Tempuhilah jalan mujahadah sekalipun langkahmu pernah goyah.Genggamlah bara perjuangan biarpun pernah dihentam ribut dan taufan.Jangan mengalah.Kau tidak akan kalah selagi kau tidak mengalah…
            Mari kita luruskan jalan menuju tuhan dengan tulusnya hati sesama  insan.Elakkan hasad ,jauhi ngumpat.Jika kita tidak dapat mengucapkan perkataan yang baik,banyakkanlah diam.Jika memberi nasihat dirasakan terlalu berat,cukuplah dengan menghulurkan doa dan munajat.Jika tidak mampu menambah,janganlah mengurang.Jika tidak mampu menjulang ,janganlah menghalang.Ingat selalu kata hukama’:
“Jika tidak mampu menjadi garam yang memasinkan ikan,janganlah jadi lalat yang membusukkannya.”
        Sesungguhnya,mati itu bukan satu pengakhiran tetapi ia satu permulaan kepada kehidupan yang lebih sejati dan hakiki.Mati itu hanya proses perpindahan-dari alam dunia kealam  barzakh.Sama seperti kelahiran-proses perpindahan dari alam rahim  kealam dunia.
          Ya,kalau sanggup datang mesti sanggup pulang.Hati sewajarnya sentiasa berasa bertemu tak jemu,berpisah tak gelisah.Bukankah kita bertemu untuk berpisah???? dan berpisah untuk bertemu??Semoga impian kita mengejar syurga firdausi tercapai!!!!

1 comments:

cikzsmile said...

assalamualaikum
kita sering terlupa dunia hanya sementara
ramai yg mahu hidup selamanya lupa akhirat yang abadi !

Post a Comment